قیمت بازیابی اطلاعات هارد به عوامل زیادی بستگی دارد. خیلی از مراکز نرخ بازیابی اطلاعات هارد را بر اساس میزان گیگ بازیابی شده طرح مینمایند. مراکزی دیگر بر اساس یک نرخ ثابت. دیگران به مشتری نگاه میکنند و میزان نگرانی او برای اطلاعات از دست رفته اش. کلینیک IHB اما قیمت بازیابی اطلاعات هارد و دیگر انباره های اطلاعاتی را بر اساس نوع پروژه و زمان صرف شده طرح مینماید. فرض کنید شما یک هارد 6 ترابایت را برای بازیابی اطلاعات به این مرکز میاوردید. شخصی دیگر یک هارد قدیمی 12 گیگی را می آورد. ممکن است شما برای قیمت بازیابی اطلاعات هارد خود فقط 60 هزارتومان پرداخت نمایید. ولی قیمت بازیابی اطلاعات هارد 12 گیگی به مراتب بیشتر از نرخی باشد که شما برای بازیابی اطلاعات هارد خودتان پرداخت نموده اید. گاهی مشتریان از پای تلفن اسرار در گرفتن قیمت بازیابی اطلاعات هاردشان را دارند. بنده به ایشان عرض می کنم هیچ دکتری تا مریضش را ویزیت نکرده باشد نسخه نمی نویسد. هر قیمتی که در این موقعیت بگویم صحیح نمیباشد زیرا هارد باید کامل بررسی شود. البته اینکه یک مینیمم قیمت را داریم که بسته به نوع قطعه ( هارد ، فلش مموری ، دوربین دیجیتال ، دو

قیمت بازیابی اطلاعات هارد به عوامل زیادی بستگی دارد:

  • قیمت بازیابی اطلاعات هارد بستگی دارد به نوع هارد دیسک و برند هارد
  • قیمت بازیابی اطلاعات هارد بستگی دارد به حجم هارد
  • قیمت بازیابی اطلاعات هارد بستگی دارد به نوع خرابی هارد
  • قیمت بازیابی اطلاعات هارد بستگی دارد به زمان صرف شده جهت عملیات بازیابی اطلاعات
  • قیمت بازیابی اطلاعات هارد بستگی دارد به هزینه قطعات مصرف شده جهت ترمیم هارد تا  بتوان عملیات بازیابی اطلاعات هارد را ادامه داد.
  • قیمت بازیابی اطلاعات هارد بستگی دارد گاها” به مشاورانی که در طی پروسه استخدام میشوند.
  •  و … خیلی عوامل دیگر.

بهتر است موارد را با هم بررسی کنیم پله به پله:

1- تست و بررسی سریع هارد در زمان ورود – و اعلان اولیه قیمت ریکاوری اطلاعات ( مینیمم و ماکزیمم قیمت ) کاملا” مجانی

کلینیک IHB در تمامی موارد سعی میکند به محض حضور مشتری در مرکز بازیابی اطلاعات قطعه او را بررسی نماید. ایرادات قطعه را به مشتری اعلام نماید. باید توجه داشت که همیشه امکان پذیر نیست که تمامی ایرادات در عرض چند دقیقه مشخص شوند. زیرا ممکن است تست های اولیه قادر به شناسایی عمق خرابی نباشد و یا گاها” هارد دیسک در زیر فشار و لود کاری ایراد خود را نمایان نماید.

  • تشخیص سالم بودن هارد : اما سعی ما بر آن است که اگر هارد دیسک واقعا” ایراد خاصی ندارد به مشتری اطلاعی سریع بدهیم بلکه دیگر قطعات کامپیوترش خراب باشد که وضعیت به صورتی شده باشد که دیگر قادر به دیدن اطلاعات خود نیست.
  • خرابی هد ها و یا قطعات داخلی: گاهی لازم است مشتری در اسرع وقت دریابد که انجام تعمیر و یا بازیابی اطلاعات هارد او کار ساده ای نمیباشد و یا زمان بر است و همچنین نیازمند قطعات و یا هارد مشابه است.
  • قیمت اولیه بازیابی اطلاعات هارد: گاهی مشتری به این فکر است که قیمت بازیابی اطلاعات هارد او مثلا” فقط بیست هزار تومان است و اصلا” ارزش اطلاعات او بیش از این نباشد. پس لازم است در بدو ورود او بداند که ممکن است مثلا” قیمت بازیابی اطلاعات هارد ایشان از حداقل هفتادهزار تومان شروع شود. شاید بهتر باشد او به دنبال راه ساده تری برای بازیابی اطلاعاتش باشد و اصلا” ممکن است با صرف کمی زمان دوباره آنها را خودش بسازد.
  • دریافت اطلاعات کامل از مشتری: در تمامی پروژه های بازیابی اطلاعات لازم است که پس از تست اولیه مشتری تمامی دانسته های خود در مورد چگونگی پیدایش خرابی را به تکنسین ما توضیح دهد تا روشی بهتر ، سریع تر و ارزان تر برای بازیابی اطلاعات در نظر گرفته شود.
  • تشریح مراحل بازیابی اطلاعات و روشن کردن ذهن مشتری: لازم است که برای مشتری توضیح داده شود که ایراد قطعه ایشان چیست. شاید مشتری قصد تمیر و یا بازیابی اطلاعات را نداشته باشد و شاید خود ایشان راه هایی را برای رفع ایراد بلد باشند.
  • تست مجانی در زمان ورود هارد: شاید مشتری فقط بخواهد بداند که مشکل از کجا پیش آمده است. در کلینیک IHB بدون دریافت مبلغی برای تست این توضیحات بصورت کامل برای ایشان داده خواهد شد. تست هارد کاملا” مجانی میباشد.

2- شروع پروسه بازیابی اطلاعات تست های دقیق و تشخیص درست مشکل : اعلان نهایی قیمت بازیابی اطلاعات هارد ( توافقی )

پس از آنکه مشتری با قیمت اولیه بازیابی اطلاعات موافقت نمود پروژه بازیابی اطلاعات آغاز میشود. هارد دیسک بصورت دقیق و کامل تست و بررسی میشود. همانطور که همیشه گفته ایم و سعی کرده ایم این پروسه کاری را اشاعه دهیم یک تکنسین بازیابی اطلاعات و یا تعمیر هارد باید اول یک متخصص تشخیص عیب باشد. چرا که باید تشخیص درست باشد تا بتوان درمان خوبی را هم برگزید. در طی پروسه ممکن است چندین حالت مختلف پیش بیاید:

  • ایرادات نرم افزاری:

در کل و بصورت خلاصه باید عرض کنم که در این حالت هیچگونه مشکل سخت افزاری ، سوختگی برد و خرابی برد الکترونیکی، خرابی مکانیکی، اثر ضربه یا خرابی بر اثر افتادن و … وجود ندارد و مشکل تماما” نرم افزاری است اما، اما همیشه مشکلات نرم افزار ساده نیستند و گاها” برطرف کردن آن ها سخت تر و حتی غیر ممکن خواهد بود. اما خوشبختانه  بسیاری از موارد نرم افزاری قابل حل هستند و جای نگرانی وجود ندارد. کلینیک IHB بوسیله تکنیک های برتر، مهندسین کارآزموده و ابزارآلات به روز دنیا قادر است تمامی موارد و مشکلات را حل کند. قیمت بازیابی اطلاعات هارد در این موارد عموما” بستگی دارد به زمانی که برای یک پروژه صرف میشود بعلاوه ابزار و تکنیک استفاده شده. مسلم است که قیمت بازیابی اطلاعات با یک نرم افزار 300 دلاری با بازیابی اطلاعات بوسیله یک ابزار 20 هزار دلاری تفاوت دارد همانطور که جابجایی یک بار به وسیله دو نفر آدم با هزینه جابجایی باری بوسیله یک جرثقیل 200 تنی فرق میکند. لذا بهتر است مشتری یک هارد بانک جهت استخراج و ذخیره سازی اطلاعات در حین بازیابی اطلاعات به این مرکز ارسال نماید تا در زمان صرفه جویی شود.

  • ایرادات سخت افزاری :

گاها” مشکلاتی از قبیل خرابی هد، خرابی سطح پلتر، خرابی برد ، اسپیندل موتور، ضربه و… در کل هرآنچه که حالت فیزیکی قطعه را تخریب یا تعویض نموده باشد چالشی بزرگ بر سر راه بازیابی اطلاعات هارد است. اما حسن آن این است که میتوان با تشخیص درست قطعه خراب و تعویض تخصصی آن دوباره هارد دیسک را عملیاتی نمود. با این حال کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و دانش لازم دارد. البته که در این حالت نیاز به قطعه یدکی هم از عوامل تعیین کننده قیمت میباشد. مثلا” برای تعویض هد یک هارد باید هد را از درون یک هارد سالم اهداء کننده برداشت که البته این هارد نیز باید شرایط و مختصات خاص خودش را داشته باشد.

  • ایرادات و خرابی کمپلکس نرم افزاری و سخت افزاری:

گاهی ایرادات صرفا نرم افزاری یا سخت افزاری نیستند یا شاید چندین ایراد سخت افزاری و یا چندین ایراد نرم افزاری پیش آمده باشد. مثلا” به دلیل نوسانات ولتاژی در زمانی کوتاه اطلاعاتی به اشتباه دوباره نویسی شده و به جداول پارتیشن آسیب وارد شده است ، همچنین متاسفانه هد بر روی پلتر خوابیده و شکسته است. Raid پریده است و متاسفانه یک یا چند هارد نیز آسیب دیده اند و یا نوسانات ولتاژی برد را خراب کرده و در عین حال یکی یا چند هد خواندن و نوشتن را نیز معیوب ساخته و… کار مرحله به مرحله جلو میرود و هر چند برای مشتری ناخوش آیند است اما واقعتی است که امکان دارد اتفاق بیافتد.

قیمت هارد مشابه – دونار Donor Drive :

لازم میدانم توجه شما را به این نکته جلب نماییم که جهت عملیات جراحی هارد و تعویض هد و یا پلتر مراحل خاصل انجام میشد اما قیمت هارد مشابه ممکن است کمی کمتر از قیمت هارد نو باشد

( به دلیل دست دوم بودن ) و یا ممکن است چندین برابر قیمت نو آن هارد در زمان خودش ( به دلیل نایاب بودن و یا قدیمی بودن هارد ). برای هارد های مشابه دو مشکل زیر گاها” وجود دارد:

پیدا کردن هارد مشابه: ممکن است ما و همچنین دیگر همکاران هارد مشابه مورد نیاز مشتری را در آرشیو نداشته باشیم . لازم است تهیه شود و یا در داخل به دنبال آن بگردیم و این زمان بر است.

قیمت هارد مشابه: گاهی قیمت یک هارد مشابه درست برای جراحی کمتر یا بیش از چند برابر قیمت خود هارد خراب  است زیرا که ممکن است هاردی نایاب باشد و یا قدیمی و… حتی اگر بخواهید هارد را از خارج از کشور نیز تهیه بفرمایید حد اقل هزینه های پست بین صد تا سیصد هزار تومان است.

چکیده:

ممکن است در بدو ورود و بعد از تست اولیه به شما رقم شصت تا یکصدوپنجاه هزارتومان اعلام شود و اگر هیچ مشکل خاصی در حین پروژه پیش نیاید شما همان رقم مینیمم یعنی شصت هزار تومان را پرداخت نمایید. اما اگر مشکلات دیگر هویدا شوند با شما تماس گرفته خواهد شد و قیمت را به شما اعلام خواهند کرد مسلم است که اگر چنین نشد نرخ همان کمترین است. قیمت بازیابی اطلاعات هارد به عوامل زیادی بستگی دارد که میتوان به مهم ترین آنها بدین شرح اشاره نمود: نوع خرابی هارد، روش تعمیر و بازیابی اطلاعات هارد، زمان صرف شده جهت بازیابی اطلاعات هارد، قطعات استفاده شده برای بازیابی اطلاعات هارد و ترمیم و تعمیر هارد، نوع دستگاه و ابزار آلات استفاده شده. اما گاهی قیمت حتی برای مرکز بازیابی اطلاعات نیز مقرون به صرفه نمیباشد زیرا زمان بسیار زیادی برای بازیابی هارد صرف شده و یا نوع و جنس اطلاعات ممکن است بصورتی باشد که برای مشتری مرون به صرفه نباشد به همین دلیل آپشن آخر توافق میباشد.